lørdag den 19. maj 2012

Årets første 4½ måned (billedspam)

Jeg kan se, at jeg ikke har skrevet her siden januar... må med skam melde, at jeg ikke er særlig standhaftig, ikke med blogskriveriet i hvert fald.

Det er jeg derimod med kameraet, det bliver til mange små og store ture ud i naturen - jeg bliver så glad af at sidde og kigge mine billeder igennem.

Jeg deler gerne med jer, så her kommer årets gang i billeder


Januar:


Der er gang i ænderne i den lokale sø, de er sultne og lægger villigt mås til fotografen.



Farverne i naturens flora er sarte i januar, skønt afstemte. Hvem siger januar er kedelig?

Februar:


Utroligt hvad vand og små stykker rør kan forme. Det var på en tur til Skanderborg sø, hvor hovedformålet var at finde havørne. I TV2 Østjylland havde de fortalt, at der var set havørne ved søen, og det ville da være fantastisk at se dem. Men nej, lige den dag var der ingen havørne.

Marts:

Ved Klostermølle fandt jeg dette sjove træ. Jeg kom til at tænke på gamle cowboyfilm og replikken "Hands Up!"


I marts kom der blade på træerne, og det er den absolut bedste tid på året for mig. Foråret. Det er livsbekræftende at se de nøgne grene forvandles, se blomsterne i skovbunden og under hækkene. 

April:


Jeg er ikke noget meget-tidligt-op-om-morgenen menneske, eller i hvert fald ikke et aktiv-om-morgenen menneske, men lige præcis denne dag fangede jeg solopgangen ved stranden. Sad bare der på en sten og ventede på at solen tittede op over horisonten, hvilket den gjorde kl. 06.17. Dette billede er taget kl. 05.47. Jeg er vild med farverne og skyformationen.


I flere år har kæresten og jeg kørt de små veje tynde for at komme til at fotografere en musvåge. Og endelig kom vi tæt på - i vores egen "baghave". Ved og i den lokale lille skov huserer et musvågepar, og det er spændende om det giver unger senere på året.


April bød også på en tur til Ålborg Zoo, hvor der blev købt årskort. Det kan samtidig bruges i 8 andre seværdigheder, så de penge er givet godt ud (og har allerede tjent sig selv hjem 3 gange). 
Jeg er fascineret af slanger. Engang var jeg bange for dem, men ikke mere. Efter jeg har rørt ved en, har det ændret sig til fascination. De er fantastiske. Det eneste jeg synes er ulækkert ved slanger, er når de æder.


Normalt er jeg rimeligt følsom hvad angår dyrenes trivsel i dyreparker. Hvis de ikke har det godt, kan jeg simpelthen ikke holde ud at se på det. I Ålborg Zoo skal de have ros for chimpansernes anlæg. De leger, trives og formerer sig, og ser virkelig ud til at have det godt. En fornøjelse at bruge tid på.

Maj:


Som i så mange andre dyreparker går påfuglene frit omkring i Ree Park og galer (eller hvad det nu hedder). Jeg ville bare ønske at folk kunne opdrage deres børn til at lade være med at jage dem. Jeg har flere gange set, at forældre ligefrem opfordrer deres børn til at fange dem. I mit stille sind ønsker jeg at påfuglen ville vende sig om og hakke, ikke børnene, men forældrene!



En af geparderne i Ree Park sad på en bakketop lige op til gangbroen og spejdede ud over det hele. Engang var tigeren mit yndlingskattedyr, men efter selv at have klappet og nusset med en gepard ændrede det sig. Vild og alligevel let at vænne til mennesker. Der bliver mange ture til Ree Park i år, geparderne har fået unger, og de skal følges.


Siku i Skandinavisk Dyrepark. Han er da en skøn unge. Da vi ankom sov han på græsset, ikke mange meter fra publikum. Han ser tryg og glad ud, leger og øver sig i at blive en stor isbjørn. Når jeg sådan står og betragter hans narrestreger og leg, glemmer jeg helt at jeg faktisk har for lidt tøj på og at det blæser en strid vind.

Det var så vist alt for denne gang, håber at jeg kan "kvinde" mig op til at være lidt mere flittig hvad blogs angår.
Og hvis du nåede helt herned, skal du have tak fordi du gad kigge/læse med, og hvis du har lyst, vil jeg da blive glad for en kommentar.

:-) Lissi

2 kommentarer:

  1. Skønne billeder - kender godt det med 'flittigheden' omkring blogskriveriet :)

    SvarSlet
  2. Hvor er det nogle dejlige billeder - jeg bliver lidt vemodig når jeg ser lille Siku - han er dejlig og ser heldigvis ud til at trives, men jeg ved hvor glad Augo i Aalborg Zoo er for sin mor, selv nu hvor han er blevet stor.

    SvarSlet