lørdag den 14. maj 2011

På vikingernes tid


var det at smede et håndværk, som bestemt ikke har været nemt. I denne weekend holder Moesgård Museum Vikingesmedetræf med smede fra mange lande, og det var da noget, der lige skulle undersøges nærmere.


Det var spændende at se, hvad det rå jern kan blive til, når det bliver varmet op, foldet, vredet og hamret på. Utallige gange. Disse knive består af op til 1600 lag jern, der er foldet og hamret, foldet og hamret, nogenlunde som hvis man laver wienerbrød. Mønstrene fremkommer når man folder og vrider på en bestemt måde.


Her ses en af smedenes arbejdsplads, læg mærke til den fine skammel, ikke noget med plastikstole her.


Temaet dette år er køkkenudstyr, og der blev smedet både potter og pander, og en masse forskelligt ta'tøj. Her er det redskaber, der nok fortrinsvis skal anvendes i haven sammen med grillen eller over bålstedet.


Der blev udvundet jern af myremalm, som hentes op fra undergrunden ved Esbjerg. Nu skal jeg ikke rode mig ud i lange forklaringer, jeg kan slet ikke huske alt, hvad der blev fortalt, men det var meget interessant at høre om processen, og se at de selv byggede udvindingsovnen af ler.







Alt i alt en meget lærerig og spændende formiddag. Lidt kold, det blæser en del, men det gik. Det var tydeligt at smedene ikke havde problemer med kulde... bar overkrop og bare tæer, men det er nok også varmt at stå der og svinge hammeren (eller hvad den nu hedder).

Jeg faldt over en fantastisk smuk kniv, sådan en altmulig-én til køkkenet, jeg er vildt forelsket i den, men ikke i prisen. 700 kr kostede den, ikke at det er dyrt, det hele er håndlavet, men altså for dyrt for mig. Jeg har ikke engang taget billeder af den, så kan jeg da ikke fristes af dem.



Kreativt sker der en smule, jeg er færdig med en kjole i hør/bomuld, købt her, jeg skal nok se om jeg kan få husfotografen til at tage et billede, når den er vasket og tør.

Nu er jeg i gang med en sommertop i silke/casmere/bomuld, købt samme sted. Faktisk købte jeg omkring 23 km garn, komplet tosset, men det skal nok blive anvendt. Og det skal lige siges, at det ikke er sidste gang jeg handler der.

Nu vil jeg slappe af og holde weekend, en god og stille én af slagsen.

Håber der også er sådan en weekend til Jer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar